人は,外界の情報を知覚・触覚といった五感から得ています.現在では,さまざまなセンシング技術を用いて,知覚・触覚に関する研究が行われています.本研究室では,触覚や視覚情報をはじめとした低次の情報処理が我々の感性や学習活動にどのような影響を及ぼすのかを検討しております.

触覚/ Haptics

Hapticデバイスを用いた触覚研究

Hayashi, Y., Cooper, E. W., Kryssanov, V. V., & Ogawa, H. (2011, August). Semantic parameterization of basic surface models rendered with PHANToM Omni. In International Workshop on Haptic and Audio Interaction Design (pp. 11-21). Springer, Berlin, Heidelberg.

知覚/ Perception

視線行動の分析

Hayashi, Y. & Shimojo, S. (2021). Investigating gaze behavior of dyads in a collaborative explanation task using a concept map: Influence of facilitation prompts on perspective taking. Proceedings of the1st Annual Meeting of the International Society of Learning Sciences(ISLS2021), 149-152.

Hayashi, Y. (2020). Gaze awareness and metacognitive suggestions by a pedagogical conversational agent: an experimental investigation on interventions to support collaborative learning process and performance. International Journal of Computer-Supported Collaborative Learning15(4), 469-498.

知覚+言語/ Perception + Language

視線同調のモデル構築

Hayashi, Y. (2018). Towards a Pedagogical Conversational Agent for Collaborative Learning: A Model Based on Gaze Recurrence and Information Overlap. Proceedings of the 40th Annual Conference of the Cognitive Science Society(CogSci2018), 471-476.

視線を用いたフィードバック

林 勇吾 (2018). 知識統合型の協同学習における身体性を持つ教育エージェント:眼球運動測定を用いた助言と視線ジェスチャに関する実験的検討 ヒューマンインタフェース学会論文誌, 20(1), 79-88.